Тя излезе от експлоатация със заповед на командващия на Главния щаб на ВМС вицеадмирал Минко Кавалджиев. През 1997 г. акумулаторната батерия на подводницата “Надежда“ изчерпа своя експлоатационен лимит. В резултат от това от тогава тя не можеше да изпълнява задачи на море и се използваше като тренировъчна. Батерията на подводницата“Слава“ беше подменена с нова, тип“Варта“, през 1998 г. В дивизион подводници за първи път в нашите ВМС бяха назначени професионални кадрови моряци и от 2000 г. екипажите вече са само от кадрови военнослужещи. През пролетта на 1999 г.“Слава“ участва в тренировъчно упражнение в наши води с италианския спасителен кораб“Антео“. В следващите години тя взаимодейства с кораби от румънските ВМС. През май 2005 г.“Слава“ и аварийно-спасителният кораб“Протео“ проведоха съвместна тренировка по спасяването на аварирала подводница, а през пролетта на 2007 г. тази задача бе изпълнена от двата кораба в открито море. “Надежда” е третата българска подводница, която в историята на Военноморските ни сили се сваля от въоръжение. Главният секретар на Съюза на подводничарите Павел Димитров вчера отново припомни идеята подводницата “Надежда” да бъде превърната в музей. Той съобщи още, че за целта са необходими около 200 000 лв. Димитров каза още, че желанието вече е декларирано с писмо до бившия министър на отбраната Веселин Близнаков, но все още не е получен ясен отговор. В близко време Съюзът на подводничарите смята да изпрати писма до президента и министър-председателя, с които да ги направи съпричастни към идеята. Той заяви, че идеята се ползва от подкрепата на областния управител адмирал Христо Контров, кмета Кирил Йорданов и председателя на местния парламент Борислав Гуцанов.Димитров заяви още, че желанието на Съюза е подводницата “Надежда” да бъде част от Общия градоустройствен план. Според него най-добрият вариант е тя да бъде стационирана на територията на пристанище Варна Изток, която в бъдеще се очаква да се превърне в атракционна зона.Флагът на бракуваната подводница ще стане част от експонатите във Военноморския музей. Там ще бъде изложено и част от оборудването на кораба. През Първата световна война немски подводници, базирани в български пристанища, изпълняват бойни задачи в западната част на Черно море. През 1916 г. е постигнато споразумение с немското правителство за предаването на едната от тези подводници на българския военен флот. Тържественото приемане на Подводник № 18 от флота се извършва в пристанището на двореца“Евксиноград“ на 25 май 1916 г. Така България става деветата страна в света с подводни сили. Подводницата изпълнява първите си бойни задачи под български флаг в периода 4 - 5 юли 1916 г. Съгласно клаузите на Ньойския мирен договор (1919 г.)България няма право да притежава подводен флот. В периода между двете световни войни българският военен флот полага много усилия за попълването на състава си с подводници. През 1936 г. е вдигната от морското дъно потъналата през Първата световна война немска подводница УБ-45. Поради финансови проблеми тя не е възстановена като учебно-боен кораб.Възстановяването на нашия подводен флот започва след края на Втората световна война. През периода 1948 - 1954 г. български военнослужещи (офицери, старшини и матроси) се обучават на подводници в състава на Военноморския флот на СССР. На 18 август 1954 г. с празнична церемония във Военноморска база - Варна, над три подводници тип“Малютка“ е вдигнат български флаг. През 1958 г. дивизионът получава две по-модерни подводници, проект 613. С тях за първи път в своята история българските подводничари започват да носят продължителна дозорна служба извън териториалните води. Нов етап в развитието на дивизиона започва през пролетта на 1972 г., когато са получени две подводници проект 633. Важен момент в развитието на българския подводен флот настъпва с приемането на още две подводници в периода 1983 - 1985 г., след което до 1990 г. в българския Военноморски флот едновременно действат четири от общо десетте, експлоатирани досега подводници у нас. Поради новата военнополитическа и икономическа обстановка след 1990 г. две от подводниците са изведени от експлоатация. През 1993 г. се провежда международното учение“Спасение - 93“, където турски кораб взаимодейства с българска подводница, а през юли 1994 г. българска подводница участва в учение на турските ВМС.